یكی از مهم‌ترین عوامل معنوی كه موجب می‌شود تا انسان نسبت به نماز صبح به سختی از خواب بیدار گردد‌،

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

عوامل سلب توفیق از نماز صبح و هم‌ چنین نماز شب به دو گروه عمده ی عوامل معنوی و دیگری عوامل مادی دسته‌بندی می‌شود، که ما در این پست فقط به یکی از زیر شاخه های عوامل معنوی می پردازیم:

ضعف در خداشناسی

یكی از مهم‌ترین عوامل معنوی كه موجب می‌شود تا انسان نسبت به نماز صبح به سختی از خواب بیدار گردد‌، عدم معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال و الطاف وی می‌باشد.

فرض كنید اگر با یكی از مسؤولین كه حل مشكل‌تان در دست اوست قراری گذاشته‌اید، و یقین دارید كه وی در همان ساعت مقرر منتظر شما است، آیا واقعا شب به راحتی می‌خوابید و دیر بر سر قرار حاضر شده و یا با كسلی با وی مواجه می‌شوید؟

حضرت عیسی (ع) نقش دنیا‌ زدگی را در بی‌حوصلگی افراد نسبت به عبادات‌، این‌چنین ترسیم می‌نماید: هم‌چنان كه بیمار بر غذاى لذیذ نگاه می‌كند و به‌‌دلیل شدت درد لذّت آن را نمى‏ چشد، هم‌چنان فرد عاشق مال دنیا، نه لذّتى از عبادت مى‏ برد و نه شیرینى و حلاوتش را مى‏ چشد.
وضو گرفتن‌، خواندن سوره‌های توحید و معوذتین‌، ذكر صلوات و تسبیحات اربعه و تسبیح حضرت زهرا (س)، آیت‌الكرسی، به‌‌خصوص خواندن آیه آخر سوره كهف و نیز توسل به امام زمان (عج) برای محروم نماندن از فیض نماز اول وقت و ... از جمله اموری است كه خواب مؤمن را همراه با هدف و انگیزه می‌كند و این توجه و هدفمندی در بیداری صبح تأثیرگذار خواهد بود .

اگر انسان واقعا نسبت به الطاف الهی كم‌ترین معرفتی داشته باشد و بداند كه كسی كه قرار است به هنگام نماز با وی صحبت كند همانی است كه ما را از نیستی به دنیا آورده و تمامی نعمت‌های خود را نیز بر ما ارزانی داشته تا به نهایت كمال و درجات بالای بهشتی دست پیدا كنیم، اوست كه اختیار كمی و زیادی روزی ما را دارد؛

او همانی است كه مرگ و زندگی ما در ید قدرت اوست و... با این حال آیا نسبت به نماز با بی‌حالی برخورد خواهیم كرد و یا آن‌ كه سر از پا نشناخته و با تمام وجود به اقامه نماز عاشقانه خواهیم پرداخت.

پی نوشت: ورام ابن ابى فراس‏، مجموعة ورام (تنبیه الخواطر)، مكتبه فقیه‏‌، قم‏، اول‏، ج‏1، ص47 .

[برگرفته از سایت کانون سبحان دات آی آر - به نقل از سید مصطفی علم خواه]


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سجده در نمازداستان هایی در پیرامون نمازدر پیرامون قران و نمازمقاله نمازخدا

تاريخ : پنج شنبه 3 فروردين 1396 | 12:48 | نویسنده : یه بنده خدا |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • کار آفرین ها